duminică, 6 iulie 2008

Prezumtia de Nevinovatie

Am plecat de la baza muntelui Fuji, insa nu mi-am putu lua bilet pana la statia de destinatie. In statia pana la care aveam bilet si unde trebuia sa schimb trenul nu aveam timp sa-mi iau alt bilet, asa ca nu l-am luat. Am ajuns in statia de destinatie, si i-am aratat controlorului biletul meu fara sa-i explic care este problema. Nici un moment nu i-a trecut omului prin minte ca as fi incercat sa calatoresc fara bilet, asa ca imediat mi-a taiat biletul care imi lipsea la pret normal, a zambit si mi-a multumit.

In Japonia nu exista nici un magazin in care sa trebuiasca sa-ti lasi bagajul la intrare. Mai mult, in supermarketuri zona de cumparaturi este deschisa, fara sa fie separata de iesire printr-un sir de case de marcat. Nu trebuie sa cauti intrarea, poti intra de oriunde, pentru ca nimeni nu se gandeste ca ai putea sa iei ceva fara sa platesti.

Al treiela element care poate fi mentionat aici este ca poti face poze oriunde. In magazine, in baruri, in cafenele pe strada etc...

La noi daca esti prins fara bilet – desi se poate intampla sa nu ai timp sa-l cumperi, mai ales ca programul de emitere a biletelor refuza sa mai dea bilete cu cinci minute inainte de plecarea trenului (chit ca uneori trenul are mare intarziere...) – ei bine, sa fii prins fara bilet se numeste automat contraventie si trebuie sa cumperi un bilet la suprapret – adica practic sa platesti o amenda. In multe magazine trebuie sa-ti lasi bagajul la intrare pentru ca toti clientii sunt considerati potentiali hoti. In plus mai plaseaza si un bodyguard mare si cu uniforma care sa aiba grija ca nimeni sa nu intre cu ghiozdanul! Cat despre fotografiat sunt tot felul de locuri (baneasa shopping city de exemplu) unde nu ai voie sa faci poze... de ce?? Le este oare teama ca ai putea sa le furi genialul concept de design? Sau poate se te trece prin gand ca ai putea pune o bomba? Hmm...pun pariu ca un terorist care vrea sa puna o bomba va avea o memorie vizuala perfecta si nu are nevoie sa faca poze...

In toate aceste cazuri remarc diferente de mentalitate care insa pot fi reduse la acest unic concept – degeaba urla politicienii despre prezumtia de nevinovatie si mai stiu eu ce. Intreaga societate romaneasca sufera de paranoia si de aceasta boala – gandul ca oricine poate si vrea sa-ti faca rau, si ca trebuie sa te protejezi de ceilalti...

Daca este justificat nu stiu, poate. Sunt convins ca si in Japonia exista hoti si in general oameni care profita de aceste masuri de buna credinta, insa comerciantii isi asuma acest risc.

Ai nostri ce au?

Niciun comentariu: