sâmbătă, 5 iulie 2008

Politete


Este un fapt binecunoscut ca Japonezii sunt cei mai politicosi oameni, ba chiar ca exagereaza cu politetea uneori. Ceea ce este perfect adevarat. Politetea japoneza este minunata. O simti din momentul in care aterizezi.

Am iesit din avion si inainte de a ajunge la zona formalitatilor vamale vad un afis mare lipit pe un perete cu numele meu. Dedesubt scria „va rog contactati un aget alitalia”... Cu inima cat un purice ma indrept catre agenta alitalia care statea langa bilet si ii spun numele meu. Atunci imi zice ca a fost o problema cu bagajul meu, si ca nu a ajuns cu acest zbor – sa contactez biroul de relatii cu clientii. Poate pe altii, in prima instanta, acest lucru i-ar fi speriat. Pe mine insa nu – faptul ca inainte ca eu sa aterizez ei deja stiau ca bagajul meu nu va ajunge, si au avut timp sa printeze o foaie cu numele meu si sa ma anunte inseamna ca stiu unde este bagajul, si ca se vor stradui sa mi-l aduca. Am aterizat luni – joi mi-a sosit bagajul la destinatie.


In magazinele din aeroportul Narita (Tokyo) politetea bate spre libidinosenie. Can
d intri ti se spune bine ai venit. Toata lumea este pregatita sa te ajute si sa-ti raspunda la intrebari cu zeci de plecaciuni. Daca nu cumperi si iesi din magazin iti multumesc. Daca cumperi ceva de la ei atunci iti multumesc cu inca cateva zeci de plecaciuni. In afara de asta toata lumea este pregatita sa te ajute cu zambetul pe buze. Politisti, oameni, vanzatori, functionari – pare ca toata lumea este acolo special pentru a te ajuta.

Si o fac si cu placere!


Asta este de fapt marea diferenta! Toata lumea iti zambeste, si se straduieste sa te informeze la maxim. Iti arata pe unde sa o iei, daca ceri informatii te trezesti cu un teanc de hartii pe care iti arata ce detalii te intereseaza – o data cineva chiar a alergat dupa mine cu o harta pe care o gasise mai tarziu cand eu deja eram la doua strazi distanta!


Tot la acest capitol as mentiona bogatia de informatii din aceasta tara. Peste tot vezi afise, planuri, harti, indicatii de tot felul. In tren esti anuntat cand pleci la ce ora ajunge trenul in fiecare gara de pe traseu, iar apoi, cu doua minute inainte de a ajunge in gara esti anuntat ce gara urmeaza, ce legaturi ai din acea gara si pe ce parte este peronul. Plus ti se multumeste pentru ca ai calatorit cu acel tren si, inainte ca trenul sa plece mai departe, conductorul isi cere scuze de la pasagerii care nu au coborat pentru ca i-a facut sa astepte! La hotel, la receptie ti se dau informatii despre trasee turistice, mersul trenurilor, autobuzele locale plus gasesti harti cu restaurantele, barurile, magazinele si institutiile din zona.


Concluzia este ca Japonia este probabil tara in care este cel mai usor sa calatoresti singur, cu familia sau cu prietenii fara sa ai ghid, si fara sa pricepi boaba de japoneza (desi cu engleza stau foarte foarte prost!)

Niciun comentariu: